Biatorbágy – Etyek – Sóskút körút kerékpárral zöldutakon

Az alapkörút hossza kb. 34 Km.
Szintkülönbség: kb. 70 m.
Időtartam 3-3,5 óra.

1-2-3-4-5-6-7: Indulás: Biatorbágy Hotel Pontis parkoló – Ybl Miklós sétány – felhagyott vasúti nyomvonal (2) – 8104-es országúton áthajtva a Békás patak hídján (3) – Dávidmajor (4). A 4-es ponttól induló útnak, évszaktól függően, lehet több párhuzamos vonala is, ahogy a helyiek a művelt földterületen kijárták. Átkerekezve a dombon a keresztútnál balra fordulunk (5), majd a láthatóan kijárt út jobbra forduló vonalát követve – egy lejtős útszakasszal – jutunk Botpuszta településre (6). A település szélén létesített tó mellett a jó minőségű murvás úton megyünk tovább Etyekre. Etyeken az Óvoda utcán át érjük el a 8106-os utat (7). Jobbra fordulva egy rövidszakasz után balra letérünk a Vajda János utcába.

A térképeken a számokra kattintva láthatod az ott helyben készült fotókat.

a

8-9-10-11-12: Az utca folytatása az Öreghegyi út, ami egy jobbra tartó ív után murvás kereszteződéshez érkezik (8). Egyenesen továbbhaladva – fel a dombon – az útvonaltérképen h-val jelzett útkereszteződéshez juthatunk. Az alaptúra útvonala balra tart. Az út egy rövid szakaszon murvázott, majd száraz útviszonyok esetén igen jól kerékpározható földútként folytatódik Pusztazámorig. A Zámori patak forrásterülete igen barátságos. Érdemes itt egy kis pihenőt tartani (9). Útközben erdőszélen és vizenyős réten haladunk át. A településre érve kitérőt tehetünk a Remeteségbe, vagy a Kastélyba. Az útvonalrajzon 11-es ponttal jelzett kereszteződésbe fut be a Pusztazámort Gyúróval összekötő, jó minőségű, murvás út belterületi szakasza. A földutakat a kereszteződésben táblák is jelzik. (Ide érkezik az is, aki a g-11-es útvonalat választja.) Követve az aszfaltút balra íves vonalát a Kossuth Lajos utcán kerekezve hagyjuk el a települést. Pusztazámor és Sóskút közötti kanyarba (12) fut be az a földút, aminek a másik vége Etyeken a Kossuth Lajos utca és a Deák Ferenc utca kereszteződése (a). A földút igen jól kerékpározható. Egyetlen nehézsége, hogy a térképen c-vel jelzett helyen egy kb. 10 méter hosszú megkerülhetetlen sártengert okoznak a kiadós esők. Eső után 4-7 nap a kiszáradási idő.

13-14-15-16-17-18-19: Sóskútra érve az első házak után balra láthatók a lovarda épületei, és a karámok (13). A lovarda meglátogatása után tovább haladunk a Tulipán utca kereszteződésig, ahol balra fordulunk (14). Egyenesen megyünk tovább – áthaladva egy kikövezett vízmosáson az Orgona utcáig. Ott ismét balra fordulunk, majd elérve a térképen 15-ös ponttal jelzett murvás kereszteződést jobbra kanyarodunk. (Ha elvétjük a lehajtást és egyenesen továbbhaladunk a murvás úton egy magánterület kerítéséhez érkezünk.) A terepes út a kőbánya hegy oldalában vezet bennünket a Benta völgyébe. Szinte mindegy, hogy melyik nyomvonalon megyünk. Kitérhetünk a kőbányához is. Utunkat a Benta patak hídjától folytatjuk (16). A hídon át kimehetünk az országútra, de a túra a Peca-tóhoz vezető piros jelzésű turistaúton folytatódik. A turistaútnak ezt a szakaszát jó állapotban tartják az út menté épített házak tulajdonosai. Elhagyva a házakat előbb kocsiút nyomvonallá-, majd keskeny ösvénnyé szűkül. A keskeny ösvény – amikor a magasra nőt fű takarja a nyomvonalat – nem ideális a kerékpározásra. Ez rövid szakasz. Nem tévedtünk el, ha az útleírás mellé tett képen látható fa mellet elhaladunk (17). Utána egy pár tíz méterre kezdődik a fiatal erdő, amiben szintén csak egy nyomvonal van a Peca-tóig. Ne bizonytalanodjuk el. Kerékpárral, motorral nem sokan használják ezt a szakaszt. Hétvégén, nyáron számíthatunk lovasok felbukkanására is, mert az útmenti házak tulajdonosai lovakat tartanak. Az erdei ösvény végén szó-szerint egy bokor mögül bukkanunk elő (18). Ettől kezdve szélesebb úton tudunk haladni egészen a Benta patakon átvezető gyaloghidat megelőző pár száz méterig. Ott elfogy az út, és kerékpározható gyalogos ösvényben folytatódik (19). A gyalogos hídon áttolva a kerékpárt az út kivezet az országútra – szemben az erdészházi buszmegállónál.

20-21-22-23-24-1: Az országúton egy rövid szakaszt megyünk, majd a Nyakas-kő autóparkolónál jobbra letérünk. A Nyakaskő-parkolóból egy magán aszfaltút vezet az oktató-központhoz. Ezen haladva a mellékelt képen látható vadcsapáson tudjuk kerülni a bekerített részt (20). E sorok írásakor az önkormányzat megkezdte a terület rendezését. A képen is látható módon bekerítette a legelőt – elvágva ezzel az egyetlen kerékpározható utat a sóskúti országút és az Iharos között. Azóta átjárót vágtak a kerítésen. Megkerülve a magánterületet, átbukdácsolva az önkormányzati akadályon a közelmúltban újra felállított Vörös kereszthez érünk (21). Egyenes úton kb. 3,5 Km-re van az Iharosi aszfaltozott út (22). A túra útvonala jobbra, a forrás irányába folytatódik. A forrás előtt balra egy földút vezet az épülő lakóterületre (23). A lakóterület belső útján megyünk a Viadukthoz vezető ösvényig (24). Az egy nyomvonalas gyalogos ösvény itt sem ideális a kerékpározásra, de ezt a túrát a Viadukton történő átkerekezéssel, fényképkészítéssel illik befejezni.

Etyek-Gyúró aszfalt-, majd murvás út leírása – 7-g-h-i-j-k-l-11 pontokkal jelölve:
Út hossza 13 km – Pusztazámorig,
Szintkülönbség: kb. 120 m

Az utat a 7 ponttól, vagy a 8 ponttól választhatjuk. A leírásban a 7 pontból indulunk. Egy tartós emelkedővel kezdünk Etyek Magyar kúttól a Korda filmstúdió elágazásig. Ezzel az út legnehezebb szakaszát tudjuk magunk mögött. A Korda stúdió után 1,3 Km-re balra aszfaltozott út indul (g). Az aszfaltút hossza 6 km. Megközelítőleg a völgyben lévő J pontig tart. Közben a „h” pontnál belépünk a szőlőgazdaság területére. Elnézve a végtelen tőkéket lehet, hogy a szőlőérés időszakában visszafordítanak a mezőőrök. Eddig akadálytalan volt a közlekedésem. A mellékelt képeken látható, hogy tiszta időben igen szép panoráma tárul elénk. Körülnézve már tudjuk, hogy miért vállaltuk be az emelkedő. Ezt az utat a jó kilátásért érdemes választani! Elhaladunk egy kőkereszt előtt is (j). Itt akár a szőlő között is haladhatunk a pontozott úton. Közeledve Gyúróhoz a völgyben-, a „j” pont környezetében fokozatosan romlik az útminőség. A „k” és „11” pontok között igen jó minőségű a murvás út. Közben egy sportrepülőteret is meglátogathatunk (l). A remeteség közelében érünk Pusztazámorra, majd a „11”-es ponttól folytatjuk az alaptúrát.

Laczkó Sándor

Az útvonal letölhető nyomtatásra alkalmas PDF formátumban: